miercuri, 21 septembrie 2011

Timişoara / Viorel Sasca: Desfiinţarea consiliilor judeţene ar produce debandadă

Viorel Sasca, consilier judeţean: „ În conferinţa de astăzi mă voi referi la câteva chestiuni de interes general şi de interes judeţean.
Încep cu cele de interes general. Despre proiectul de la Roşia Montana am mai discutat. Am ascultat ultima intervenţie a preşedintelui Băsescu, care şi-a nuanţat poziţia şi spune că, într-adevăr, este necesară renegocierea contractului. Dar dânsul vorbea acolo de densitatea cianurilor şi se referea la valoarea de 5 ppm. Trebuie să fac corecţia de rigoare şi să precizez că este vorba de concentraţie, nu de densitate. Densitatea se exprimă în alte unităţi de măsură. Această concentraţie de 5 ppm-uri nu este uşor de atins şi bine ar fi ca, din tehnologie, să rezulte că se poate atinge această concentraţie. În dezbaterea publică, care oricum e lansată, pentru a fi şi consistentă, ar trebui să fie făcute publice atât tehnologia, cât şi contractul. Câtă vreme nu sunt publice şi nu avem detalii, sigur că le privim cu suspiciune şi avem dubii. Orice om cât de cât informat, care a aflat că valoarea iniţială a afacerii a fost 7,7 miliarde dolari şi în urma creşterii preţului aurului şi argintului a ajuns acum la 17,7 miliarde dolari, deci cu 10 miliarde în plus, îşi dă seama că profitul, de la 10-20% cât era, acum a ajuns la 200%. De aceea se impune o revedere a contractului şi în primul rând cu partea care revine statului român.
Un alt subiect drag preşedintelui şi foarte important este reducerea dimensiunilor statului. Ideea este foarte bună, numai câ dânsul vrea să facă această reducere desfiinţând consiliile judeţene, ceea ce e aberant. Să trimiţi comunele din 4, 5 judeţe să meargă la regiune să îşi rezolve problemele, nu e de natură să eficientizeze activitatea, dimpotrivă. În schimb, nu vorbeşte nimic despre serviciile descentralizate în teritoriu ale guvernului. Eu le-am pierdut numărul. Ultima cifră pe care o ştiu, servicii care să aibă reprezentare la nivelul judeţelor, este de peste 30. Multe din sarcinile acestor servicii s-ar putea trece la autorităţile locale şi s-ar face o economie reală. Aici s-ar face economie şi s-ar eficientiza activitatea aparatului de stat. Desfiinţarea consiliilor judeţene ar produce debandadă, ar duce la pierderea de fonduri europene, căci consiliile judeţene au în derulare proiecte europene.
Nu pot să nu salut această hotărâre a Parlamentului de a-l invita pe Regele Mihai să vorbească în faţa Parlamentului în 25 octombrie. Mă deranjează felul în care s-a ajuns la acceptare. Cred că o asemenea invitaţie trebuia să pornească de la meritele Majestăţii Sale faţă de România. Să ne gândim doar la scoaterea României din alianţa cu Germania nazistă. Dacă noi am fi rămas alături de Germania nazistă, fără îndoială că războiul cel puţin un an s-ar fi desfăşurat pe teritoriul României, pentru că era greu de trecut Carpaţii. Ce pierderi ar fi avut ţara noastră, atât în populaţie, cât şi economice! A scurtat clar perioada celui de-al Doilea Război Mondial cu cel puţin şase luni, şi asta o spun specialiştii. Felicit parlamentarii pentru că au votat pentru invitarea Majestăţii Sale în Parlament, ocazie cu care sper ca românii să audă din gura Majetăţii Sale nişte adevăruri istorice.
Trec la un alt subiect, accesarea de fonduri de la UE. S-a înfiinţat acest minister special, cu dl Orban în frunte. Cred că una din primele sarcini ar fi să asigure prefinanţarea proiectelor care accesează fonduri UE. Am un exemplu de pe plan local, este vorba de un proiect din fondul destinat dezvoltării rurale. Pentru a fi implementat are nevoie de prefinanţare. La rectificarea de buget, CJT a dat 80.000 de euro, în avans, ca să poată începe implementarea proiectului. Apoi se vor face demersuri pentru rambursarea banilor. Dar nu ştiu dacă toate consiliile judeţene îşi permit să acorde astfel de sume de prefinanţare. Noi am deschis o linie de credit de 100 de milioane pentru a putea finanţa lucrările mari, cum au fost deponeul ecologic, drumul judeţean Buziaş-Lugoj, centura Buziaşului şi altele. Acum primim banii înapoi. Academia Română, spre exemplu, este în imposibilitate de a asigura fonduri pentru prefinanţare. Acest minister ar putea să deschidă o linie de credit, din care să finanţeze proiectele câştigătoare şi la rambursare să îşi primească banii înapoi. Aceasta ar fi o acţiune concretă care ar mări rata de accesare a fondurilor. Nu sunt bani şi din această cauză se poate pierde proiectul.
În altă ordine de idei, avem o problemă destul de mare şi la această rectificare am prins la o poziţie în buget centrul de transfer intermodal mărfuri, aprobat de noi pe locaţia Remetea. Prin ghidul acestui program se prevede ca terenul să fie în proprietatea celui care depune proiectul. Asta ar însemna ca CJT să achiziţioneze terenul. În prima fază ar fi vorba de 10 ha. Nu e o suprafaţă mare, dar ar trebui să o achiziţionăm înainte de depunerea proiectului, deci în acest an. Noi, CJT, am introdus această poziţie în buget. Deocamdată avem o sumă mică, dar sperăm că prin venirea celor 10 milioane de la UE (bani pe care i-am dat pentru prefinanţarea unor proiecte) şi prin stabilirea destinaţiei finale a banilor pe care îi aveam prevăzuţi pentru premierea echipei Politehnica şi a altor câteva poziţii incerte de acolo, să acoperim suma necesară.
O altă chestiune importantă, de unde ar putea să ne vină bani, este cesionarea acţiunilor deţinute de CJT către Strabag. Partea noastră e de 30%, ultima ofertă a Strabag a venit, de fapt, la propunerea noastră şi cred că e valoarea maximă pe care o putem obţine, este vorba de peste 1.454.000 dolari, aceasta fiind valoarea nominală a acţiunilor. Ar fi nişte surse, aşadar. Din păcate, statutul societăţii, la înfiinţare, nu ne avantajează deloc şi poate unii ar trebui să răspundă pentru prevederile acelui statut.
Un alt lucru pe care vreau să îl aduc la cunoştinţa dumneavoastră este faptul că ieri s-au negociat obiecţiunile la contractul de închiriere a stadionului „Dan Păltinişanu” către societatea Politehnica. Dânşii au avut câteva obiecţiuni, ieri au venit la şedinţa comună a două comisii, unde am discutat toate aspectele şi le-am negociat, ca atare, contractul va fi semnat. Acest lucru trebuia făcut de mult pentru că noi în martie am aprobat actul adiţional la contract, deoarece dânşii aveau nevoie la federaţie pentru obţinerea licenţei. Le-am trimis propunerea de act adiţional, ei au dus-o la federaţie, ca ulterior să vină cu obiecţiuni. Iar până acum nu şi-au găsit timp să vină să negociem obiecţiunile. Bine că am făcut-o acum, dar nu e în regulă să se amâne atât. Privind situaţia echipei Poli, ei au spus că sunt hotărâţi să facă tot ce pot pentru revenirea în liga naţională. În ceea ce priveşte modul cum s-a ajuns aici, urmează să vedem care sunt vinovaţii. Dl Chivorchian susţine că e un abuz al Federaţiei Române de Fotbal.
În ceea ce priveşte situaţia PNŢCD, noi am avut un CNC sâmbătă, în care s-au fixat acţiunile pe care le vom desfăşura. E vorba de strângerea de semnături pentru înscrierea partidului înainte de alegeri. E vorba de 25.000 de semnături, fiecare partid trebuie să facă acest lucru. De asemenea, e vorba de strângerea de semnături pentru susţinerea modificării constituţiei privind forma de guvernământ şi sigur că e vorba de stabilirea candidaturilor pentru alegerile locale. În planul celălalt, poate aţi văzut acel „dialog” la tv între dl Pavelescu şi dl Ciorbea, respectiv dl Ciuhandu. Dl Pavelescu minte în continuare. L-au ales preşedinte pe dl Lupu. Din păcate, dl Lupu are probleme de sănătate şi e un preşedinte de paie, pus de formă de dl Pavelescu. Noi acum aşteptăm programarea la Curtea de Apel, să se judece în continuare procesul.”