miercuri, 13 iulie 2011

Conferinţa de presă PNŢCD Timiş

Gheorghe Ciuhandu: “La nivelul activităţii interne de partid, o să avem sâmbătă, 16 iulie, un Birou Naţional de Conducere, la Bucureşti. La această şedinţă a BNC se vor stabili atribuţiunile pe membrii BNC. În ce mă priveşte, am fost propus să reprezint PNŢCD în relaţia cu alte partide, atât în plan intern, cât şi internaţional şi să mă ocup de sectorul de administraţie publică, în speţă ce se doreşte a fi reformat în acest sector. Noi am avut o primă şedinţă de evaluare săptămâna trecută, vom mai avea una lunea viitoare. Facem o evaluare la nivelul comunelor din judeţ şi până în toamnă ne vom stabili candidaţii pentru alegerile comunale, mai ales că sunt unii interesaţi, din alte părţi, în ultimul timp, de diverse posibilităţi de a candida. Noi, în primul rând, ne îndreptăm atenţia spre primarii pe care îi avem să îi păstrăm şi promovăm.
Marele congres pe care Pavelescu îl anunţa în 2 iulie nu s-a mai ţinut. Se spune că se va ţine în septembrie, dar nu se ştie. Noi nu mai avem ce să comentăm. Noi depunem actele congresului şi vedem apoi reacţia.
Am văzut că se redescoperă tema comunismului, probabil există ceva probleme de imagine politică şi trebuie reparate. Mă bucur dacă dl Baconschi face un muzeu de condamnare a dictaturii comuniste, noi l-am cerut de mult, trebuia făcut. Numai să fie în consonanţă cu modul de acţiune al acestui guvern. Căci tot ce s-a întâmplat în ultimele două luni cu Cinematograful Capitol, arată că năravul rămâne, chiar dacă vrei să îţi schimbi părul. După 1956, când cinematograful s-a naţionalizat prima oară, acum prin ordonanţa 47, lucrul se repetă. Noi am fost luni la Bucureşti şi, prin deputatul Ganţ, s-au obţinut asigurări de la consiliul Coaliţiei că situaţia va rămâne în standby, cum e şi normal. Sper să se termine această tevatură.
La Primărie am avut rectificarea de buget şi prin aceasta asigurăm continuitatea pe investiţii principale, cofinanţări la fondurile europene, investiţiile începute din CLT, dar se pune problema descentralizării unor activităţi. Iar acest lucru îmi confirmă faptul că acest concept de descentralizare e mai mult o gogoriţă. O să vă dau cel mai bun exemplu. Acum se doreşte o descentralizare a Poliţiei Locale. Noi, cu un an jumate în urmă, când ministrul Blaga ne-a cerut să facem propuneri de organizare, am făcut şi am cerut atribuţii în plus pentru poliţia locală şi o autonomie reală a acesteia faţă de poliţia naţională. A rezultat o lege care, spre exemplu, în domeniul rutier, cere ca poliţiştii locali să fie însoţiţi de poliţişti de la rutieră, căci altfel nu pot aplica legea. Deci s-a ajuns de unde s-a plecat. Acum cred că şi şefii de la Interne şi-au dat seama că nu merge sistemul, dar nu doresc să ne transfere activităţi, ci oameni. Trebuie să dea în jur de 10.000 de poliţişti afară din sistemul Internelor şi ideea e să îi trimită către Poliţiile Locale, care să îi preia şi să îi plătească. Nimeni nu ştie un cuantum, ei vin cu diverse patalamale, specializaţi. L-am întrebat pe dl ministru cum vor veni, în ce condiţii. Noi nu putem să îi preluăm, la mijlocul anului, fără a avea prevăzut în buget, dacă nu există sursă de finanţare. Mai mult, la Timişoara, toate posturile prevăzute la Poliţia Locală sunt ocupate. Deci, deşi se clamează mult această descentralizare administrativă, nu se întâmplă aşa cum ar trebui. La capitolul termoficare, guvernul nu va mai da nici un fel de subvenţii pentru combustibil, astfel că autorităţile locale trebuie să găsească soluţia de finanţare a subvenţiilor sau, dacă poate, să egalizeze preţul de furnizare cu cel de facturare, ceea ce ar însemna peste 320 de lei gigacaloria, în medie, pe ţară. Iar acesta este un preţ mare, pe care mulţi nu şi l-ar permite. La Guvern s-a amânat pe luna august discuţia pe acest subiect. Iată, aşa funcţionează această descentralizare, în care îţi pasează sarcinile, nu îţi dă resursele şi, până la urmă, te face şi răspunzător. Noi am mai cerut ca acea cotă parte din impozitul venit, care era de 47% şi a scăzut acum la 44%, probabil tot în ideea de decsentralizare, să revină la 47%, căci acele 3 procente reprezintă cote imprortante. Ei, nu s-a mai dat nici un răspuns. Cred că administraţiile locale vor avea probleme din toamnă. Iar această aşa-zisă descentralizare e, de fapt, o pregătire preelectorală a alegerilor de la anul, pe anumite teme: crearea unor suprajudeţe, din care să se controleze în teritoriu, pentru a se limita amploarea preconizatelor înfrângeri electorale pentru formaţiunile guvernamentale şi, ca atare, asigurarea unei poziţii de pornire cât mai bune pentru alegerile care vor veni.
Noi, ca strategie politică, acum avem mai multe posibilităţi: să ne raliem unuia din cele două blocuri politice mari, putere sau opoziţie sau să mergem pe o cale a noastră, care să regrupeze PNŢCD şi organizaţii civice şi să constituie o altă cale faţă de cele pe care le ştiţi: falimentul tot mai pregnant al unei guvernări şi lipsa din partea opoziţiei parlamentare a unui proiect credibil. Noi credem că am putea structura un astfel de pol. Suntem grevaţi de unele probleme din instanţă, dar cred că se poate rezolva. În plan local, avem libertatea ca în funcţie de specificul situaţiei locale, să încheiem anumite alianţe, căci componenta administrativă e mai importantă decât cea politică.”

Viorel Sasca: “Ieri, la inaugurarea staţiei de epurare, şeful firmei de construcţii din Germania, a povestit ce a păţit în România cu Ministerul Finanaţelor. Avea stabilită o întâlnire acolo, dar când s-au dus, directorul era plecat de acolo şi au găsit documentaţia pur şi simplu pe jos, pe podea. Când au lucrat cu Aquatim, lucrurile au mers cu totul altfel. Căci s-a discutat cu autoritatea care într-adevăr răspunde de problemă. Aceasta înseamnă descentralizare.
A desfiinţa judeţele e o prostie fără margini. S-ar pierde, în primul rând, mulţi bani europeni, căci toate consiliile judeţene sunt angrenate în proiecte europene. În al doilea rând, s-ar încălca acest principiu al subsidiarităţii. Noi susţinem ca oraşele mari să obţină statut de judeţ, iar consiliile judeţene să se ocupe de comune şi oraşe mici. Sperăm că reorganizarea va fi una raţională şi competenţele vor fi gândite eficient.”

Gheorghe Ciuhandu: “Regiunea terebuie să descentralizeze conducerea centrală. Se transferă decizia de la centru la regiuni, iar aparatele ministeriale se pot reduce de la o mie, două mii de oameni, la 50, 60 de oameni, căci aceştia ar fi transferaţi la regiuni, care ar prelua foarte multe competenţe. Noi pentru aceasta pledăm.
Dar ei merg acum pe tot felul de aberaţii. În Arad vor să creeze un superjudeţ Banat-Crişana, la modul interesat, căci Aradul fiind în mijloc, între Timişoara şi Oradea, ar trebui să devină capitală. Sunt aberaţii, nu se discută serios despre aceste lucruri. În Polonia s-au modelat vreo trei tipuri de structuri administrative, în trei ani, cu suport de la Uniunea Europeană. Noi sărim peste etape şi ajungem la rezultate superficiale, care nu funcţioneasză.”

Adrian Orza: “Am participat recent la o dezbatere, pe tema regionalizării, făcută de un grup de oameni care organizează Seri Bănăţene permanent. Poate nu ar fi rău pe această idee, sub cupola societăţii civile, să se creeze un Club al Banatului, aşa cum dorea Sever Bocu în 1921.
Proiectul puterii are conotaţii electorale, atât în ceea ce priveşte interesul lor imediat, cât şi afectarea opoziţiei, care a început să negocieze pe judeţe structurile care vor participa la alegeri. Dar şi reacţia opoziţiei a fost puerilă şi se vede că nu are o soluţie pentru regionalizare.
Partidele acestea sunt incapabile să creeze descentralizare, căci toată construcţia lor piramidală se bazează pe principiul vasalităţii politice. Niciodată liderii de la centru nu vor dori să dea putere liderilor locali. Partidele mari din acest moment nu îşi doresc o descentralizare reală. Totul e o poveste frumos împachetată. Dar oamenii vor descentralizare, de la nemulţumirile din fotbal până la chestiunile legate de cultură, cum e cea legată de Sala Capitol. Sultanul care stă la poarta din Bucureşti vrea să rămână în continuare la fel, iar vasalul din teritoriu, să rămână vasal şi să i se dea ordine.
De aceea cred că PNŢCD nu trebuie să se alieze nici cu cei de la putere, nici cu cei din opoziţie, pentru că, de fapt, sunt variante ale aceluiaşi sistem, pe care îl vor păstra. Trebuie propusă o altă variantă de a face politică. Azi nu mai cred în alternanţa la putere, în sensul că nu cred că, dacă vin alţii, lucrurile se vor schimba radical.”

Gheorghe Ciuhandu: “În ceea ce priveşte situaţia Colterm, în acest moment suntem cu plăţile în grafic. Ieri am promovat un proiect de hotărâre care se referă la 4.300.00 lei, prin care s-ar putea reeşalona anumite datorii ale Colterm. Dar, per ansamblu, o să vedem la rectificarea din speptembrie. Dacă nu vor mai veni bani de la Guvern, vom vedea ce vom face, soluţia va însemna probabil că va trebui să renunţăm la foarte multe lucrări sau la alte capitole bugetare. Iar acest lucru se întâmplă în foarte multe oraşe. Faţă de 88.000, câţi au fost în urmă cu câţiva ani, acum sunt 80.000 legaţi la sistemul centralizat de încălzire. Dar nici oamenii care au centrale pe gaz nu sunt într-o situaţie bună, căci preţul va creşte.”

Viorel Sasca: “Din nou lucrurile sunt prost făcute. Înainte de retragerea subvenţiilor trebuia terminat programul de reabilitare termică a blocurilor. De acest program au beneficiat maximum 10%. Prima dată trebuia eliminate pierderile, dar noi încă avem pierderi la cele mai multe blocuri.
Am vorbit cu dl Matei, directorul Colterm, care doreşte să facă o contorizare separată, pe apartamente. Ar fi o investiţie a Colterm şi să vedem dacă vor reuşi să o facă. Acest lucru poate îi va opri pe oameni să se retragă din sistem.”

Gheorghe Ciuhandu: “M-aţi întrebat de situaţia de la River Deck. Procesul continuă şi, mai devreme sau mai târziu, tot vor pleca. Eu nu am nimic cu ei, dar să stea acolo corect. Noi am vrut să îi legalizăm, nu s-a putut, atunci trebuia să îi demolăm, conform legii,, iar ei au pornit o acţiune în justiţie. Este situaţia clasică de tergiversare, dar, până la urmă, tot acolo se va ajunge. Eu nu pot să iau o chirie de la cineva care stă ilegal, căci apoi se va spune în instanţă că i-am conferit poziţia legală. Din punctul meu de vedere, mergem în continuare cu procesul, cu riscul şi regretele de rigoare. Investiţia trebuia făcută de la început corect şi cinstit, nu prin aranjamente, cu diverşi intermediari, cu 200-300 de euro chirie lunară şi fără autorizaţie. Dar nu mi se pare un caz demn de luat în seamă. O să îi demolăm. Mai amână câteva luni, dar tot acolo vom ajunge. S-a amânat până se judecă în fond, dar în fond nu au ce demonstra. Când stai ilegal pe domeniul public, eşti pasibil de demolare, iar primarul e obligat să dea dispoziţie şi am dat-o. Aceasta e legea şi trebuie aplicată.”

Viorel Sasca: “Mâine, comisia înfiinţată la propunerea mea, de către CJT, pentru analiza societăţilor comerciale la care suntem acţionari, se va întâlni cu reprezentanţii Strabag şi ai Inter Center Service SRL. Vom vedea ce se poate face pentru a debloca această situaţie, pentru că acolo nu se mai întâmplă nimic. Probabil acesta a fost şi planul iniţial: să devină acţionari majoritari, apoi să aştepte până noi cedăm,. Dar eu sper să ajungem la o rezolvare onorabilă şi să nu ieşim în pierdere.”